Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

ZADANIE – WYZWANIE, czyli Alicja w Krainie Matematyki.

NAZWA INNOWACJI:

ZADANIE – WYZWANIE, czyli Alicja w Krainie Matematyki.

 

AUTOR: Eliza Pydynkowska

 NAUCZYCIELE WSPÓŁPRACUJĄCY: Anna Paszko, Natasza Dmuchowska

 RODZAJ INNOWACJI: innowacja organizacyjno – metodyczna

 PRZEDMIOT: matematyka, informatyka

 DATA ROZPOCZĘCIA INNOWACJI: wrzesień 2019r.

 DATA ZAKOŃCZENIA INNOWACJI: maj 2020r.

 

I. ZAKRES INNOWACJI

Adresatami innowacji są uczniowie klasy 6a Szkoły Podstawowej nr 2
im. Mikołaja Kopernika w Mławie.

Zajęcia innowacyjne odbywać się będą przede wszystkim w ramach zajęć obowiązkowych z matematyki, zajęć koła matematycznego, ale również na lekcjach informatyki.

II. MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI I ZAŁOŻENIA OGÓLNE

Z mojej obserwacji wynika, że uczniowie tego zespołu klasowego lubią wyzwania stawiane kolegom, często na przerwach międzylekcyjnych. Postanowiłam skierować ich aktywność na zadania – wzywania matematyczne. W ciągu roku szkolnego (do kwietnia 2020r.) uczeń przygotuje cztery zadania, które zostaną ocenione przez nauczyciela i innych uczniów klasy 6a. Dokonywanie oceny pracy kolegów oraz samoocena, będzie wpływało na poprawianie świadomości uczenia się.

Innowacja ta jest wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej z matematyki dla II etapu edukacyjnego (np. uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je). Program pogłębia wiedzę i umiejętności uczniów z matematyki oraz rozszerza wiedzę uczniów klas VI o zagadnienia z poziomu klasy VII (np. uczeń tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł).

Rozwijana jest kreatywność, pomysłowość, oryginalność wykonanego zadania oraz umiejętność pracy indywidualnej i w zespole. Dużą wagę przykłada się do samodzielnej pracy ucznia (ZADANIE 1, 3, 4), ale również będą wykonywane ćwiczenia w parach (ZADANIE 2). Program motywuje uczniów do systematycznej pracy według podanego harmonogramu. Ważna jest terminowość wykonywanej pracy. Młodzież zdobędzie nowe doświadczenia szkolne, ale również zawodowe. Spodziewam się,
że umiejętności i wiadomości zdobyte podczas uczestnictwa w programie, będzie można wykorzystać w następnych latach edukacji, ale również w późniejszym życiu zawodowym uczniów.

Rozwijane są kompetencje kluczowe:

- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne;

- kompetencje informatyczne;

- umiejętność uczenia się;

- porozumiewanie się w języku ojczystym;

- inicjatywność i przedsiębiorczość.

Dodatkową wartością innowacji jest korelacja międzyprzedmiotowa. Zadanie 2 i 3 zostanie wykonane przez uczniów na lekcjach informatyki pod opieką p. Anny Paszko. Zadanie 4 zostanie sprawdzone pod względem językowym przez p. Nataszę Dmuchowską. Obie panie wchodzą w skład zespołu nauczycielskiego klasy 6a SP nr 2 w Mławie.

III. CELE INNOWACJI

1. Cel główny

Celem innowacji jest rozwijanie zainteresowania uczniów zagadnieniami matematycznymi, pogłębianie wiedzy z tego przedmiotu i kształcenie umiejętności stosowania matematyki, szczególnie w kontekście praktycznym. Program innowacyjny rozwija postawy twórcze
i kreatywności oraz samodzielności w wykonywaniu zadań (ograniczając kopiowanie
z Internetu).

2. Cele szczegółowe (podstawa programowa – SP_Etap 2_klasy IV-VI)

- (II.5) Uczeń stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz rozdzielność mnożenia względem dodawania.

- (II.11) Uczeń stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

- (V.2) Uczeń dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych).

- (V.7) Uczeń oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

- (V.8) Uczeń wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.

- (XII.2) W przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym uczeń oblicza procent danej wielkości w stopniu trudności typu 50%, 20%, 10%.

- (XIII.1) Uczeń gromadzi i porządkuje dane.

- (XIII.2) Uczeń odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach (…).

- (XIV.1) Uczeń czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe.

- (XIV.2) Uczeń wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania.

- (XIV.4) Uczeń dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania.

- (XIV.5) Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.

- (XIV.7) Uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je; stawia nowe pytania związane z sytuacją w rozwiązanym zadaniu.

3. Cele szczegółowe (podstawa programowa – SP_Etap 2_klasy VII-VIII)

- (V.5) Uczeń stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach wielokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.

- (XIII.2) Uczeń tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.

IV. METODY I FORMY

Metoda projektu.

Forma pracy – indywidualna oraz w parach.

V. TEMATYKA

WRZESIEŃ (ZADANIE 1)  „Z gazety wycięte …”

Zadanie stworzone samodzielnie przez ucznia na podstawie przeczytanego tekstu
w gazecie, książce, w folderze reklamowym, itp. Praca wykonana w formacie A4 i techniką dowolną.

LISTOPAD (ZADANIE 2) „Moja szkoła, to kraina pozytywnych informacji.”

Zadanie stworzone w parach na podstawie przeprowadzonych wywiadów i ankiet wśród społeczności szkolnej. Uczniowie zbiorą dane na określony temat, a następnie dokonają przetworzenia w tabele, diagramy z użyciem programów komputerowych np. Excel i Word. Praca wykonana w formacie A4 i techniką komputerową.

STYCZEŃ (ZADANIE 3) „Odczytaj mnie!”

Rebus stworzony samodzielnie przez ucznia na podstawie wylosowanego hasła matematycznego. Praca wykonana w formacie A4 i techniką komputerową.

MARZEC (ZADANIE 4) „Napisz mnie!”

Opowiadanie bądź zagadka stworzone samodzielnie przez ucznia z elementami matematyki. Praca wykonana w formacie A4 i techniką komputerową.

VI. EWALUACJA I OCENIANIE

1. Ocenianie

Pracę (stworzoną samodzielnie przez ucznia, bądź w zespole) oceni nauczyciel oraz koledzy z klasy. Przez każdego ucznia dokonana będzie także samoocena.

2. Punktacja

1. Nauczyciel przydziela każdej pracy od 1 do 6 punktów, biorąc pod uwagę m. in. zgodność z tematem, poprawność matematyczną, oryginalność i pomysłowość wykonania, estetykę, terminowość oraz wykonanie według zaleconych warunków (np. układ pracy na stronie).

2. Każdy uczeń klasy 6a będzie mógł przydzielić punkty sześciu pracom swoich kolegów, przyznając punkty od 1 do 6.

3. Po każdym zadaniu uczeń przydzieli sobie punkty (od 1 do 6), oceniając m. in. swoje zaangażowanie, włożony wysiłek w wykonanie zadania i poprawność matematyczną.

4. Uczniowie mogą również zdobyć punkty dodatkowe (od 1 do 6). Na lekcji dodatkowej rozwiązują zadania 1 i 3 (zestaw zawiera dwa zadania nr 1 i dwa zadania nr 3).

5. W maju 2020r. zostanie ogłoszona lista wyników i uczniowie zostaną ocenieni – dodatkowa ocena z matematyki.

3. Prezentacja prac

1. Prace zostaną zebrane w jedną całość. Uczniowie klasy 6a będą mieli bezpośredni wgląd do wszystkich wykonanych prac w terminie i miejscu określonym przez nauczyciela.

2. Zadanie 3, czyli rebusy zostaną zaprezentowane uczniom innej klasy. Wówczas zostanie przeprowadzony konkurs z nagrodami na największą liczbę poprawnie odgadniętych haseł. Zainteresowanie konkursem będzie elementem ewaluacji.

3. Wnioski i rekomendacje po zakończeniu innowacji zostaną zebrane na podstawie przeprowadzonej ankiety oraz wywiadów wśród uczniów klasy 6a.

VII. PODSUMOWANIE

1. Przewidywane osiągnięcia/ spodziewane efekty

Uczniowie:

- powtórzą i utrwalą rachunki matematyczne i kolejność wykonywania działań;

- powtórzą i utrwalą podstawowe pojęcia i zwroty geometryczne;

- rozwiną umiejętność czytania ze zrozumieniem;

- utrwalą podstawowe wiadomości z statystyki (np. średnia arytmetyczna, diagram);

- rozwiną umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystania informacji;

- rozwiną swoją kreatywność i pomysłowość;

- nauczą się strategicznie i świadomie planować etapy rozwiązywania zadania tekstowego;

- rozwiną umiejętność korzystania z różnych programów komputerowych i zasobów Internetu oraz różnych źródeł informacji;

- zdobędą pewność w wykonywaniu zadań, popartą stosowną wiedzą i umiejętnościami matematycznymi;

- dokonają samooceny i oceny prac innych uczniów, a to rozwinie ich odpowiedzialność pracy;

- rozwiną umiejętność samokształcenia.

Nauczyciel:

- oceni poziom wiedzy i umiejętności uczniów w sytuacjach nietypowych;

- oceni umiejętność praktycznego stosowania wiedzy przez uczniów;

- określi poziom kreatywności uczniów oraz ich twórczego myślenia i działania;

- określi umiejętności uczniów pracy indywidualnej i w grupie;

- zindywidualizuje proces nauczania.

2. Lista załączników

Załącznik 1  Zadanie 1 „Z gazety wycięte …” – opis dla ucznia.

Załącznik 2 Zadanie 2 „Moja szkoła, to kraina pozytywnych informacji”–opis dla ucznia.

Załącznik 3 Zadanie 3 „Odczytaj mnie!” – opis dla ucznia.

Załącznik 4  Lista haseł do zadania 3 „Odczytaj mnie!”

Załącznik 5 Karta do rozwiązania zadania nr 3 dla uczniów innej klasy.

Załącznik 6 Zadanie 4 „Napisz mnie!” – opis dla ucznia.

Załącznik 7 Karta oceny pracy uczniów – dla nauczyciela.

Załącznik 8  Karta – ocenianie i samoocena ucznia.

Załącznik 9  Ankieta ewaluacyjna

Data dodania: 2019-12-18 10:28:02
Data edycji: 2021-02-23 10:28:24
Ilość wyświetleń: 236

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej