Uczniowie klasy 7a zrealizowali na lekcjach matematyki projekt pt. „Trylinka i jej rodzinka”. Taką formę nauki zaproponowała młodzieży nauczycielka matematyki Eliza Pydynkowska. Celem przedsięwzięcia było ukazanie piękna geometrycznego wzoru, stworzonego w posadzce z wielokątów (w tym z wielokątów foremnych). W projekcie uczniowie poznali fragment „polskiej myśli technicznej”. Punktem wyjścia była trylinka, czyli płyta betonowa w kształcie sześciokąta foremnego (o wymiarach ok.: szer. 35 cm, dł. ścianki bocznej 20 cm, wys. 15 cm, 12 cm lub 8 cm) używana zazwyczaj do budowy nawierzchni parkingów, składowisk, dróg. Jej nazwa pochodzi od nazwiska polskiego inżyniera Władysława Trylińskiego (1878-1956), który 15 września 1933 r. opatentował nawierzchnię z betonowych płyt sześciokątnych i był również wynalazcą żelbetonowych podkładów kolejowych.
Każdy uczeń klasy 7a zaprojektował i własnoręcznie wykonał parkietaż, czyli zapełnił płaszczyznę kartki ściśle przylegającymi wielokątami, ale nienachodzącymi na siebie. Młodzież przygotowała mozaiki zarówno foremne, jak i półforemne. Ręczne wykonanie pracy rozwinęło wyobraźnię geometryczną uczniów oraz sprawność manualną i motorykę małą. Efekty pracy zostały zaprezentowane społeczności szkolnej na tablicy. Parkietaże były ciekawe, a ich wykonanie sprawiło siódmoklasistom wiele satysfakcji. Dodatkową atrakcją dla młodzieży była praca w grupach polegająca na wykonaniu wzorów geometrycznych z klocków w kształcie wielokątów (trójkąty równoboczne, kwadraty, sześciokąty foremne, romby, trapezy równoramienne). Wszyscy bardzo dobrze się bawili i jednocześnie uczyli, zdobywając wiadomości i umiejętności matematyczne.
Gratulacje dla uczniów klasy 7a za kreatywność i zaangażowanie!
To było przyjemne doświadczenie!
06-500 Mława
ul. Sportowa 1