Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Rozwój mowy dziecka w normie intelektualnej od narodzin do ok. 6 roku życia

Okres przygotowawczy – to czas między 3. a 9. miesiącem życia płodowego. W tym czasie u mającego przyjść na świat dziecka wykształcają się narządy mowne i rozpoczyna się ich funkcjonowanie. Dziecko reaguje na dźwięki. Ssanie kciuka jest treningiem mięśni biorących udział w artykulacji.

 

Okres melodii (od narodzin do 1. roku życia)

 

Głużenie (2.-3. miesiąc życia) – dziecko tworzy w sposób naturalny, odruchowy i przypadkowy różne dźwięki, samogłoski i spółgłoski.

Gruchanie (3.-4. miesiąc życia) – dziecko przeciąga dźwięki i wytwarza [r] podobne do tzw. r francuskiego.

Gaworzenie (ok. 6. miesiąca życia) – dziecko naśladuje dźwięki z otoczenia. Zaczyna rozumieć mowę, reaguje na swoje imię, ale dźwięki, które wydaje, są przypadkowe.

 

Okres wyrazu (1.-2. rok życia) – dziecko świadomie wymawia słowa, używa ok. trzydziestu wyrazów, a w okolicach 16. miesiąca stosuje równoważniki zdań i krótkie zdania. Wymawia samogłoski: [a], [o], [e], [i], [u], [y] i spółgłoski [t], [d], [p], [ś], [ć], [dź], [l], [j], [f], [fi], [wi], [pi], [bi], [zi], [k], [g], [n], [h].

 

Okres zdania (2.-3. rok życia) – dziecko buduje zdania 2-3-wyrazowe, a później dłuższe. Pojawiają się spółgłoski: [s], [z], [c], [dz].

 

Okres swoistej mowy dziecięcej (3.-6. rok życia)

 

  1. rok życia

Dziecko utrwala spółgłoski [s], [z], [c], [dz]. Może mylić spółgłoski [s], [z], [c], [dz] ze spółgłoskami [ś], [ź], [ć], [dź]. Pojawia się [r], które może brzmieć jak [l].

  1. rok życia

Dziecko może nie wymawiać prawidłowo spółgłosek [sz], [ż], [cz], [dż], [r]. Powinno wymawiać spółgłoskę [l]. Może, ale nie musi różnicować szeregi: [s] – [ś] – [sz].

  1. rok życia

Dziecko powinno wymawiać spółgłoskę [r].

  1. rok życia

Dziecko powinno wymawiać wszystkie samogłoski i spółgłoski. Może jeszcze nie rozróżniać szeregów: szumiącego [sz], [ż], [cz], [dż] i syczącego [s], [z], [cz], [dz].

 

 

 

 

Data dodania: 2021-11-02 08:45:34
Ilość wyświetleń: 304

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej