Miło mi poinformować, że nasza szkoła dołączyła do ogólnopolskiego, innowacyjnego projektu UWAŻNA SZKOŁA organizowanego przez Polski Instytut Mindfulness. Od dwóch lat realizowałam w szkole w ramach działań innowacyjnych zajęcia Treningu Uważności- Mindfulness dla młodszych dzieci. W spotkaniach uczestniczyli chętni uczniowie przebywający w czasie wolnym od zajęć edukacyjnym w świetlicy szkolnej. Wspieram w ten sposób inicjatywy, które pomagają dzieciom w rozwoju i kształtowaniu kompetencji emocjonalno-społecznych. Cieszę się, że już w przyszłym roku szkolnym możemy wyjść z ideą tego typu zajęć do starszych uczniów. W niniejszej wiadomości zaprezentuję założenia w/w projektu, zaś w przyszłym roku podczas spotkania dla osób zainteresowanych krótko opowiem, czym jest mindfulness oraz w jaki sposób może wspierać nas w procesie radzenia sobie ze stresem, a przede wszystkim w praktyce uważnego życia. Każdy z nas codziennie zmaga się z różnymi trudnościami, więc każdy projekt, który może być wsparciem w ich rozwiązywaniu jest ważny . Mam nadzieję, że program, który adresowany jest do uczniów okaże się pomocny nie tylko w tym pandemicznym czasie, ale również w przyszłości. A teraz krótko
o założeniach projektu:
Projekt UWAŻNA SZKOŁA jest autorskim programem Instytutu Mindfulness służącym do rozwijania uważności jako kompetencji osobistej u uczniów klas VI-VIII. W przyszłym roku szkolnym realizowany będzie w trakcie 12 godzin wychowawczych w okresie od października 2021 do lutego 2022. Zajęcia inspirowane są kursem redukcji stresu MBSR (Mindfulness- Based Stress Reduction). Program został dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych 13-15 latków. Tematyka programu i ćwiczenia odpowiadają współczesnym wyzwaniom, z którymi mierzą się nastolatkowie w procesie dorastania. Uczniowie uczestniczący w projekcie rozwijać będą umiejętności związane z uwagą i emocjami w celu wzmocnienia funkcji poznawczych oraz lepszego radzenia sobie w relacjach społecznych. Warto zaznaczyć, że proces redukcji stresu i rozwijania podstawowych umiejętności w zakresie uważności trwa minimum trzy miesiące i zakłada samodzielne ćwiczenia między spotkaniami.
Według badań Amerykańskiego towarzystwa Psychologicznego (American Psychological Association) wśród korzyści z praktykowania uważności najczęściej wymienia się:
- większą samokontrolę
- obiektywizm
- tolerancję
- większą elastyczność
- ogólne uspokojenie
-zwiększenie koncentracji i jasności myślenia
- wzmocnienie inteligencji emocjonalnej
- zdolności traktowania siebie i innych z życzliwością, akceptacja i współczuciem.
Najnowsze badania Richarda J. Davidsona badającego efekty praktykowania uważności oraz Daniela Golemana twórcy pojęcia inteligencji emocjonalnej wskazują, że zdolność skupienia uwagi oraz rozwijanie empatii są wynikiem trwałych zmian w mózgu, które powstają dzięki regularnej praktyce uważności. Ponadto uważność przyczynia się do zmiany motywacji , do odkrywania swoich głębokich wartości i prawdziwych potrzeb, które możemy poznać , będąc sami ze sobą w ciszy.
„ Jest coraz więcej dowodów na to, że uważność poprawia jakość uczenia się. Jeśli dla dorosłych uważność okazuje się przydatna , to dzieciom jest ona wręcz niezbędna. Mózg i system nerwowy dziecka rozwijają się i ich wrażliwość na negatywne skutki stresu jest znacznie większa . Jest rzeczą pierwszej wagi by stymulować u dzieci i wspierać ich naturalna dobroć i szczerość oraz ich naturalną skłonność do bycia obecnym- dzieci są przecież przyszłością świata”- John Kabat- Zinn (słowa jednego z czołowych badaczy mindfulness na świecie).
Więcej informacji w przyszłym roku szkolnym.
Z pozdrowieniami
Marzena Gorlewska
psycholog szkolny
06-500 Mława
ul. Sportowa 1