
Temat: Historia powstania Muru Berlińskiego.
Klasa 8a podczas lekcji języka niemieckiego gościła dyrektora szkoły pana Michała Nowakowskiego. Pan Dyrektor przedstawił krótką historię powstania Muru Berlińskiego, jednego z najważniejszych symboli zimnej wojny. Podkreślił, że po II wojnie światowej Niemcy zostały podzielone na cztery strefy okupacyjne, a Berlin - mimo że leżał na terenie kontrolowanym przez Związek Radziecki- również podzielono na cztery części. Z czasem trzy zachodnie strefy ( USA, Wielka Brytania i Francja) połączyły się tworząc Republikę Federalną Niemiec ( RFN ), natomiast strefa radziecka stała się Niemiecka Republika Demokratyczna ( NRD). Pan Dyrektor zwrócił uwagę, że różnice polityczne i gospodarcze między RFN i NRD rosły, co doprowadziło do masowej ucieczki mieszkańców ze wschodniej części kraju do zachodniej poprzez Berlin. Aby zahamować odpływ ludności, władze NRD - przy poparciu ZSRR - podjęły decyzję o budowie muru. Nocą z 12 na 13 sierpnia 1961 roku żołnierze NRD rozpoczęli wznoszenie barier i zasieków, które szybko przekształcono w rozbudowany system umocnień. Mur Berliński stał się symbolem podziału Niemiec całej Europy na dwa bloki - wschodni i zachodni. Pan Dyrektor zaznaczył, że mur nie tylko oddzielał dwa systemy polityczne, lecz także rozdzielił rodziny, przyjaciół i całe społeczności. W podsumowaniu pan Dyrektor podkreślił, że historia muru uczy, jak niebezpieczne mogą być podziały polityczne i ideologiczne. Przypomniał również o 9 listopada 1989 roku, kiedy to Mur Berliński upadł, stając się symbolem wolności i zjednoczenia Niemiec. Po zakończonej prelekcjom uczniowie otrzymali karty pracy, w których mogli utrwalić wiadomości o Murze Berlińskim. Przedstawiony przez pana Dyrektora Michała Nowakowskiego temat pozwoli uczniom lepiej zrozumieć kontekst historyczny omawiany na lekcji języka niemieckiego.
Martyna Burakowska











06-500 Mława
ul. Sportowa 1