Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu został ustanowiony w 2008 r. przez przedstawicieli państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jego celem jest szerzenie wiedzy na temat autyzmu i rozwijanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. Symbolem kampanii Światowego Dnia Świadomości Autyzmu jest kolor niebieski, który wyraża solidarność  z osobami ze spectrum autyzmu.

Z uwagi na to, że 2 kwietnia wypadł w sobotę, uczniowie naszej szkoły pokazali swoje wsparcie dla osób autystycznych 1 kwietnia. Wszyscy włożyli ubrania w kolorze niebieskim. Wzbudzamy w dzieciach otwartość, tolerancję, empatię i mamy nadzieję, że takie działania w środowisku szkolnym przyczynią się do kształtowania właściwych postaw prospołecznych oraz będą przeciwdziałać wykluczeniu osób ze spectrum autyzmu.  

 

Z okazji tygodnia autyzmu na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce „psycholog szkolny” zostanie zamieszczony poradnik dla rodziców dzieci z autyzmem. Będę też przesyłała Państwu informacje i inne materiały o autyzmie, których celem jest wzmacnianie świadomości na temat zaburzenia oraz akceptacji osób ze spektrum.

 

Krótko o autyzmie oraz jak rozpoznać wczesne objawy zaburzeń w rozwoju?

 

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju. Zdarza się, że nieprawidłowości z nim związane mogą być obserwowane już w ciągu pierwszych kilku miesięcy życia dziecka.  Oznacza to, że u autystów obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju o różnym nasileniu. Występują zwłaszcza trudności w relacjach społecznych z innymi osobami (nawet z najbliższymi członkami rodziny), komunikowaniu się, przekazywaniu i odbiorze informacji oraz w rozwoju zabawy (dziecko nie potrafi się bawić tak, jak inne dzieci w jego wieku, zajmuje się np. układaniem zabawek w szeregu, obracaniem elementów w palcach, stukaniem  przedmiotami). Dzieci nie obserwują zabawy rówieśników i nie bawią się z nimi. Może pojawiać się  lęk  przed  różnego rodzaju zmianami, na które dziecko może reagować agresją lub przejawiać emocje nieadekwatne do sytuacji. Charakterystyczne jest wycofywanie się z kontaktów. Dziecko może sprawiać wrażenie jakby nie reagowało na bodźce dochodzące z zewnątrz, może przestać reagować na głos i widok osób bliskich, a także na dźwięk swojego imienia. Dzieci autystyczne mogą sprawiać wrażenie, jakby nie słyszały lub nie potrafiły utrzymać kontaktu wzrokowego. Często zakłócenia dotyczą rozwoju emocjonalno-społecznego, rozwój fizyczny przebiega najczęściej prawidłowo. Fakt ten jest sygnałem, że trzeba skorzystać ze specjalistycznej  pomocy.

Pierwsze symptomy autyzmu pojawiają się bardzo wcześnie, jednak zawsze widoczne są przed ukończeniem przez dziecko 3 roku życia. Autyzm można zdiagnozować u małych dzieci na wczesnym etapie rozwoju. Zdarza się też, że diagnozę taką otrzymują również nastolatki, a nawet osoby dorosłe. Wczesna diagnoza i wszechstronna terapia dają szansę na poprawę funkcjonowania. Terapia powinna być intensywna, systematyczna, dostosowana do potrzeb i możliwości dziecka. Warto zaznaczyć, że zaburzenia autystyczne mają bardzo zróżnicowany charakter i często nie dają jednolitego obrazu klinicznego co do obserwowanych symptomów i głębokości zaburzeń. Dlatego też w literaturze stosuje się określenie „spektrum zaburzeń autystycznych”.

 

 

Więcej informacji i materiałów znajdą Państwo na stronie Fundacji Synapsis i SOTIS- Centrum Terapii Autyzmu. Polecam też cykl artykułów WOKÓŁ SPECTRUM na portalu www. niepełnosprawni.pl

 

psycholog szkolny

Marzena Gorlewska

Data dodania: 2022-04-05 20:02:49
Data edycji: 2022-04-07 08:32:19
Ilość wyświetleń: 133

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej