NAZWA INNOWACJI:
ZADANIE – WYZWANIE, czyli Alicja w Krainie Matematyki.
AUTOR: Eliza Pydynkowska
NAUCZYCIELE WSPÓŁPRACUJĄCY: Anna Paszko, Natasza Dmuchowska
RODZAJ INNOWACJI: innowacja organizacyjno – metodyczna
PRZEDMIOT: matematyka, informatyka
DATA ROZPOCZĘCIA INNOWACJI: wrzesień 2019r.
DATA ZAKOŃCZENIA INNOWACJI: maj 2020r.
I. ZAKRES INNOWACJI
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 6a Szkoły Podstawowej nr 2
im. Mikołaja Kopernika w Mławie.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą przede wszystkim w ramach zajęć obowiązkowych z matematyki, zajęć koła matematycznego, ale również na lekcjach informatyki.
II. MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI I ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Z mojej obserwacji wynika, że uczniowie tego zespołu klasowego lubią wyzwania stawiane kolegom, często na przerwach międzylekcyjnych. Postanowiłam skierować ich aktywność na zadania – wzywania matematyczne. W ciągu roku szkolnego (do kwietnia 2020r.) uczeń przygotuje cztery zadania, które zostaną ocenione przez nauczyciela i innych uczniów klasy 6a. Dokonywanie oceny pracy kolegów oraz samoocena, będzie wpływało na poprawianie świadomości uczenia się.
Innowacja ta jest wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej z matematyki dla II etapu edukacyjnego (np. uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je). Program pogłębia wiedzę i umiejętności uczniów z matematyki oraz rozszerza wiedzę uczniów klas VI o zagadnienia z poziomu klasy VII (np. uczeń tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł).
Rozwijana jest kreatywność, pomysłowość, oryginalność wykonanego zadania oraz umiejętność pracy indywidualnej i w zespole. Dużą wagę przykłada się do samodzielnej pracy ucznia (ZADANIE 1, 3, 4), ale również będą wykonywane ćwiczenia w parach (ZADANIE 2). Program motywuje uczniów do systematycznej pracy według podanego harmonogramu. Ważna jest terminowość wykonywanej pracy. Młodzież zdobędzie nowe doświadczenia szkolne, ale również zawodowe. Spodziewam się,
że umiejętności i wiadomości zdobyte podczas uczestnictwa w programie, będzie można wykorzystać w następnych latach edukacji, ale również w późniejszym życiu zawodowym uczniów.
Rozwijane są kompetencje kluczowe:
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne;
- kompetencje informatyczne;
- umiejętność uczenia się;
- porozumiewanie się w języku ojczystym;
- inicjatywność i przedsiębiorczość.
Dodatkową wartością innowacji jest korelacja międzyprzedmiotowa. Zadanie 2 i 3 zostanie wykonane przez uczniów na lekcjach informatyki pod opieką p. Anny Paszko. Zadanie 4 zostanie sprawdzone pod względem językowym przez p. Nataszę Dmuchowską. Obie panie wchodzą w skład zespołu nauczycielskiego klasy 6a SP nr 2 w Mławie.
III. CELE INNOWACJI
1. Cel główny
Celem innowacji jest rozwijanie zainteresowania uczniów zagadnieniami matematycznymi, pogłębianie wiedzy z tego przedmiotu i kształcenie umiejętności stosowania matematyki, szczególnie w kontekście praktycznym. Program innowacyjny rozwija postawy twórcze
i kreatywności oraz samodzielności w wykonywaniu zadań (ograniczając kopiowanie
z Internetu).
2. Cele szczegółowe (podstawa programowa – SP_Etap 2_klasy IV-VI)
- (II.5) Uczeń stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz rozdzielność mnożenia względem dodawania.
- (II.11) Uczeń stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
- (V.2) Uczeń dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych).
- (V.7) Uczeń oblicza wartość prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
- (V.8) Uczeń wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
- (XII.2) W przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym uczeń oblicza procent danej wielkości w stopniu trudności typu 50%, 20%, 10%.
- (XIII.1) Uczeń gromadzi i porządkuje dane.
- (XIII.2) Uczeń odczytuje i interpretuje dane przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach (…).
- (XIV.1) Uczeń czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe.
- (XIV.2) Uczeń wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania.
- (XIV.4) Uczeń dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania.
- (XIV.5) Uczeń do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
- (XIV.7) Uczeń układa zadania i łamigłówki, rozwiązuje je; stawia nowe pytania związane z sytuacją w rozwiązanym zadaniu.
3. Cele szczegółowe (podstawa programowa – SP_Etap 2_klasy VII-VIII)
- (V.5) Uczeń stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, również w przypadkach wielokrotnych podwyżek lub obniżek danej wielkości.
- (XIII.2) Uczeń tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
IV. METODY I FORMY
Metoda projektu.
Forma pracy – indywidualna oraz w parach.
V. TEMATYKA
WRZESIEŃ (ZADANIE 1) „Z gazety wycięte …”
Zadanie stworzone samodzielnie przez ucznia na podstawie przeczytanego tekstu
w gazecie, książce, w folderze reklamowym, itp. Praca wykonana w formacie A4 i techniką dowolną.
LISTOPAD (ZADANIE 2) „Moja szkoła, to kraina pozytywnych informacji.”
Zadanie stworzone w parach na podstawie przeprowadzonych wywiadów i ankiet wśród społeczności szkolnej. Uczniowie zbiorą dane na określony temat, a następnie dokonają przetworzenia w tabele, diagramy z użyciem programów komputerowych np. Excel i Word. Praca wykonana w formacie A4 i techniką komputerową.
STYCZEŃ (ZADANIE 3) „Odczytaj mnie!”
Rebus stworzony samodzielnie przez ucznia na podstawie wylosowanego hasła matematycznego. Praca wykonana w formacie A4 i techniką komputerową.
MARZEC (ZADANIE 4) „Napisz mnie!”
Opowiadanie bądź zagadka stworzone samodzielnie przez ucznia z elementami matematyki. Praca wykonana w formacie A4 i techniką komputerową.
VI. EWALUACJA I OCENIANIE
1. Ocenianie
Pracę (stworzoną samodzielnie przez ucznia, bądź w zespole) oceni nauczyciel oraz koledzy z klasy. Przez każdego ucznia dokonana będzie także samoocena.
2. Punktacja
1. Nauczyciel przydziela każdej pracy od 1 do 6 punktów, biorąc pod uwagę m. in. zgodność z tematem, poprawność matematyczną, oryginalność i pomysłowość wykonania, estetykę, terminowość oraz wykonanie według zaleconych warunków (np. układ pracy na stronie).
2. Każdy uczeń klasy 6a będzie mógł przydzielić punkty sześciu pracom swoich kolegów, przyznając punkty od 1 do 6.
3. Po każdym zadaniu uczeń przydzieli sobie punkty (od 1 do 6), oceniając m. in. swoje zaangażowanie, włożony wysiłek w wykonanie zadania i poprawność matematyczną.
4. Uczniowie mogą również zdobyć punkty dodatkowe (od 1 do 6). Na lekcji dodatkowej rozwiązują zadania 1 i 3 (zestaw zawiera dwa zadania nr 1 i dwa zadania nr 3).
5. W maju 2020r. zostanie ogłoszona lista wyników i uczniowie zostaną ocenieni – dodatkowa ocena z matematyki.
3. Prezentacja prac
1. Prace zostaną zebrane w jedną całość. Uczniowie klasy 6a będą mieli bezpośredni wgląd do wszystkich wykonanych prac w terminie i miejscu określonym przez nauczyciela.
2. Zadanie 3, czyli rebusy zostaną zaprezentowane uczniom innej klasy. Wówczas zostanie przeprowadzony konkurs z nagrodami na największą liczbę poprawnie odgadniętych haseł. Zainteresowanie konkursem będzie elementem ewaluacji.
3. Wnioski i rekomendacje po zakończeniu innowacji zostaną zebrane na podstawie przeprowadzonej ankiety oraz wywiadów wśród uczniów klasy 6a.
VII. PODSUMOWANIE
1. Przewidywane osiągnięcia/ spodziewane efekty
Uczniowie:
- powtórzą i utrwalą rachunki matematyczne i kolejność wykonywania działań;
- powtórzą i utrwalą podstawowe pojęcia i zwroty geometryczne;
- rozwiną umiejętność czytania ze zrozumieniem;
- utrwalą podstawowe wiadomości z statystyki (np. średnia arytmetyczna, diagram);
- rozwiną umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystania informacji;
- rozwiną swoją kreatywność i pomysłowość;
- nauczą się strategicznie i świadomie planować etapy rozwiązywania zadania tekstowego;
- rozwiną umiejętność korzystania z różnych programów komputerowych i zasobów Internetu oraz różnych źródeł informacji;
- zdobędą pewność w wykonywaniu zadań, popartą stosowną wiedzą i umiejętnościami matematycznymi;
- dokonają samooceny i oceny prac innych uczniów, a to rozwinie ich odpowiedzialność pracy;
- rozwiną umiejętność samokształcenia.
Nauczyciel:
- oceni poziom wiedzy i umiejętności uczniów w sytuacjach nietypowych;
- oceni umiejętność praktycznego stosowania wiedzy przez uczniów;
- określi poziom kreatywności uczniów oraz ich twórczego myślenia i działania;
- określi umiejętności uczniów pracy indywidualnej i w grupie;
- zindywidualizuje proces nauczania.
2. Lista załączników
Załącznik 1 Zadanie 1 „Z gazety wycięte …” – opis dla ucznia.
Załącznik 2 Zadanie 2 „Moja szkoła, to kraina pozytywnych informacji”–opis dla ucznia.
Załącznik 3 Zadanie 3 „Odczytaj mnie!” – opis dla ucznia.
Załącznik 4 Lista haseł do zadania 3 „Odczytaj mnie!”
Załącznik 5 Karta do rozwiązania zadania nr 3 dla uczniów innej klasy.
Załącznik 6 Zadanie 4 „Napisz mnie!” – opis dla ucznia.
Załącznik 7 Karta oceny pracy uczniów – dla nauczyciela.
Załącznik 8 Karta – ocenianie i samoocena ucznia.
Załącznik 9 Ankieta ewaluacyjna
06-500 Mława
ul. Sportowa 1