Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Projekt Uważna Szkoła

Miło mi poinformować, że nasza szkoła  dołączyła do  ogólnopolskiego, innowacyjnego  projektu UWAŻNA SZKOŁA organizowanego przez Polski  Instytut Mindfulness.  Od dwóch lat realizowałam w szkole w ramach działań innowacyjnych zajęcia Treningu Uważności- Mindfulness dla młodszych dzieci. W spotkaniach uczestniczyli chętni uczniowie przebywający w czasie wolnym od zajęć edukacyjnym w świetlicy szkolnej. Wspieram w ten sposób  inicjatywy, które pomagają dzieciom w rozwoju i kształtowaniu kompetencji emocjonalno-społecznych.  Cieszę  się, że już w przyszłym roku szkolnym  możemy wyjść z ideą tego typu  zajęć  do starszych uczniów. W niniejszej wiadomości zaprezentuję założenia  w/w projektu, zaś  w przyszłym roku  podczas spotkania dla osób zainteresowanych krótko opowiem, czym jest mindfulness oraz w jaki sposób może wspierać  nas w procesie radzenia sobie ze stresem, a przede wszystkim w praktyce uważnego życia. Każdy z nas codziennie zmaga się z różnymi trudnościami, więc każdy  projekt, który może być wsparciem w ich rozwiązywaniu  jest ważny . Mam nadzieję, że program, który adresowany jest do uczniów okaże się pomocny nie tylko w tym pandemicznym czasie, ale również w przyszłości.  A teraz krótko
 o założeniach projektu:

 

Projekt UWAŻNA SZKOŁA jest autorskim programem Instytutu Mindfulness służącym do rozwijania uważności jako kompetencji osobistej  u uczniów klas VI-VIII. W przyszłym roku szkolnym realizowany będzie w trakcie 12 godzin wychowawczych w okresie od października 2021 do lutego 2022. Zajęcia inspirowane są kursem redukcji stresu MBSR (Mindfulness- Based Stress Reduction). Program został dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych 13-15 latków. Tematyka programu i ćwiczenia odpowiadają współczesnym wyzwaniom, z którymi mierzą się nastolatkowie w procesie dorastania. Uczniowie uczestniczący w projekcie rozwijać będą umiejętności związane z uwagą i emocjami w celu wzmocnienia funkcji poznawczych oraz lepszego radzenia sobie w relacjach społecznych. Warto zaznaczyć, że proces redukcji stresu i rozwijania podstawowych umiejętności w zakresie uważności trwa minimum trzy miesiące i zakłada samodzielne ćwiczenia między spotkaniami.

 

Według badań Amerykańskiego towarzystwa Psychologicznego  (American Psychological Association) wśród korzyści z praktykowania uważności najczęściej wymienia się:

- większą samokontrolę

- obiektywizm

- tolerancję

- większą elastyczność

- ogólne uspokojenie

-zwiększenie koncentracji i jasności myślenia

- wzmocnienie inteligencji emocjonalnej

- zdolności traktowania siebie i innych z życzliwością, akceptacja i współczuciem.

 

Najnowsze badania Richarda J. Davidsona badającego efekty praktykowania uważności oraz Daniela Golemana twórcy pojęcia inteligencji emocjonalnej wskazują, że zdolność skupienia uwagi oraz rozwijanie empatii są wynikiem trwałych zmian w mózgu, które powstają dzięki regularnej praktyce uważności. Ponadto  uważność przyczynia się do zmiany motywacji , do odkrywania swoich głębokich wartości  i prawdziwych potrzeb, które możemy poznać , będąc sami ze sobą w ciszy.

„ Jest coraz więcej dowodów na to, że uważność poprawia jakość uczenia się. Jeśli dla dorosłych uważność okazuje się przydatna , to dzieciom jest ona wręcz niezbędna. Mózg i system nerwowy dziecka rozwijają się i ich wrażliwość na negatywne skutki stresu jest znacznie większa . Jest rzeczą pierwszej wagi by stymulować u dzieci i wspierać ich naturalna dobroć i szczerość oraz ich naturalną skłonność do bycia obecnym- dzieci są przecież przyszłością świata”- John Kabat- Zinn (słowa jednego  z  czołowych badaczy mindfulness na świecie).

Więcej informacji w przyszłym roku szkolnym.

Z pozdrowieniami

Marzena Gorlewska

psycholog szkolny

Data dodania: 2021-06-23 13:53:42
Data edycji: 2021-06-23 14:02:16
Ilość wyświetleń: 259

Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej